ПРАВА ТА ОБОВЯЗКИ УЧАСНИКІВ ТРАНСПОРТНОГО ПРОЦЕСУ

Питання щодо прав та обов’язків пасажирів та водіїв під час перевезень в громадському транспорті автобусами, які працюють у режимі «маршрутне таксі» та у «звичайному» режимі руху врегульовано нормативно-правовими актами, а саме:

– Закон України «Про дорожній рух» (від 30 червня 1993 року № 3353-XII);

– Закон України «Про транспорт» (від 10 листопада 1994 року № 232/94-ВР);

– Закон України «Про автомобільний транспорт» (від 5 квітня 2001 року № 2344-III);

– Закон України «Про захист прав споживачів» (від 12 травня 1991 року № 1023-XII);

– Постанова Кабінету Міністрів України «Про Правила дорожнього руху»                           (від 10 жовтня 2001 року № 1306);

– Про затвердження Постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176 «Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту»;

– Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»  (від 25 квітня 2019 року № 2704-VIII).

Водій автобуса має право:

  • вимагати від пасажирів виконання їх обов’язків;
  • не допускати до поїздки пасажира, який порушує громадський порядок у салоні автобуса, забруднює його, пасажирів або їх речі, який створює шум за допомогою технічних пристроїв;
  • відмовити у разі виконання рейсів у режимі «маршрутне таксі» у зупинці для посадки та/обо висадки у місці, розташованому на відстані ближче ніж 100 метрів від облаштованої зупинки громадського транспорту, або на порушення Правил дорожнього руху;
  • не допускати до поїздки пасажирів, якщо в салоні відсутні вільні місця.

Водій автобуса зобов’язаний:

  • мати посвідчення водія на право керування транспортними засобами відповідної категорії;
  • пройти перед виїздом на маршрут медичний огляд, забезпечити перевірку технічного стану і комплектності транспортного засобу;
  • дотримуватися визначеного законодавством режиму праці та відпочинку;
  • бути охайно одягненим, чемно поводитися з пасажирами.
  • виконувати вимоги Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту загального користування, Правил дорожнього руху та правил технічної експлуатації автобуса;
  • мати з собою і пред’являти для перевірки уповноваженим посадовим особам документи, передбачені законодавством;
  • дотримуватися визначеного маршруту та розкладу руху автобуса;
  • стежити за виконанням пасажирами своїх обов’язків та безпечним розміщенням ними багажу і ручної поклажі в автобусі;
  • здійснювати висадку пасажирів у відведеному для цього місці під час виконання перевезень;
  • вживати необхідних заходів для забезпечення безпеки пасажирів у разі виникнення перешкод для руху на маршруті (туман, ожеледь тощо), які не дають змоги продовжити поїздку, а також у разі вимушеної зупинки автомобільного транспортного засобу на залізничному переїзді;
  • зупиняти під час виконання рейсу в режимі «маршрутне таксі» автобус для посадки на вимогу в місцях зупинки громадського транспорту, а також в інших місцях, але не ближче ніж за 100 метрів від місця зупинки громадського транспорту, якщо це не суперечить Правилам дорожнього руху;
  • зупиняти автобус для посадки та висадки пасажирів на відстані не більше ніж 0,05-0,1 метра від краю проїзної частини дороги;
  • надавати допомогу особам з інвалідністю та іншим маломобільним групам населення під час посадки в автобус і висадки з нього, у тому числі особисто піднімати та опускати механічні апарелі та механізми з метою створення  умов для зручного користування зазначеним транспортним засобом особами, які пересуваються на кріслах колісних.

Водію автобуса забороняється:

  • починати рух до повного зачинення дверей та відчиняти їх до повної зупинки автобуса;
  • розмовляти з пасажирами, їсти, пити, курити під час руху автобуса;
  • відмовляти пасажирам в обслуговуванні, крім передбачених законодавством випадків;
  • обирати пасажирів за вигідністю їх прямування;
  • змінювати маршрут та розклад руху;
  • перевозити гострі і ріжучі предмети, пожежонебезпечні, вибухові, отруйні, їдкі, сморідні та наркотичні речовини, вогнепальну зброю без чохлів, інші небезпечні предмети;
  • перевозити тварин, крім передбачених законодавством випадків;
  • відтворювати в салоні автобуса музики, звуки фільмів чи інші звукові сигнали, крім інформації про поїздку (передача звуку може здійснюватися на індивідуальні навушники пасажирів, а на салон – лише під час нерегулярних перевезень за згодою пасажирів);
  • порушувати вимоги Правил дорожнього руху та правил технічної експлуатації транспортного засобу.

Пасажир автобуса має право:

  • на безпечне і високоякісне перевезення;
  • висувати вимоги до автомобільного перевізника щодо виконання ним умов договору перевезення;
  • перевозити тварин у встановленому законодавством порядку;
  • перевозити безоплатно одну одиницю багажу в разі поїздки на маршруті міського або приміського сполучення за умови, що його розміри не перевищують 100 х 50 х 30 сантиметрів, вагою до 20 кілограмів;
  • безоплатно перевозити ручну поклажу в кількості не більш як дві одиниці на міських та приміських маршрутах;
  • безоплатно перевозити з собою одну дитину віком до шести років без права зайняття нею окремого місця;
  • отримувати від автомобільного перевізника, водія, працівника автостанції інформацію про послуги з перевезень;
  • на компенсацію заподіяної шкоди;
  • звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав.

Пасажир автобуса зобов’язаний:

  • сидіти або стояти (якщо це передбачено конструкцією транспортного засобу) в призначених для цього місцях, тримаючись за поручень або інше пристосування;
  • під час пересування на транспортному засобі, користуватися засобами пасивної безпеки (підголівниками, ременями безпеки), аварійними молотками для розбивання скла, ременями безпеки (де передбачені конструкцією), м’якими елементами салону, крім пасажирів з інвалідністю, яких унеможливлює користування засобами безпеки;
  • не забруднювати проїздну частину та смугу відведення автомобільних  доріг;
  • не створювати своїми діями загрози безпеці дорожнього руху;
  • у разі настання дорожньо-транспортної пригоди пасажир, причетний до пригоди транспортного засобу, повинен надати можливу допомогу потерпілим, повідомити про пригоду орган чи уповноважений підрозділ Національної поліції і перебувати на місці до прибуття поліцейських;
  • мати при собі та пред’являти для перевірки документи, що засвідчують право пільгового проїзду на вимогу водіїв;
  • бути взаємно ввічливими, поступатися місцем особам з інвалідністю, громадянам похилого віку, пасажирам з дітьми та вагітним жінкам;
  • не заважати входу і виходу пасажирів, а також відчиненню і зачиненню дверей;
  • повідомити водієві про виявлені забуті речі, документи та цінності;
  • виконувати вимоги Правил надання послуг автомобільним транспортом. 

Пасажирам забороняється:

  • під час руху відвертати увагу водія від керування транспортним засобом та заважати йому в цьому;
  • відчиняти двері транспортного засобу, не переконавшись, що він зупинився біля тротуару, посадкового майданчика, краю проїзної частини чи на узбіччі;
  • перешкоджати зачиненню дверей та використовувати для їзди підніжки і виступи транспортних засобів;
  • під час руху стояти в кузові вантажного автомобіля, сидіти на бортах або в не обладнаному для сидіння місці;
  • розміщувати багаж у тих місцях, де це перешкоджає вільному пересуванню пасажирів уздовж салону;
  • перевозити багаж та ручну поклажу на сидінні та/або у тих місцях, де це перешкоджає вільному пересуванню пасажирів вздовж салону;
  • користуватись аварійним обладнанням без потреби;
  • порушувати громадський порядок тощо;
  • провозити вибухонебезпечні, легкозаймисті, отруйні, їдкі речовини з різким запахом та наркотичні речовини;
  • провозити колючі, ріжучі предмети без належної упаковки;
  • провозити вогнепальну зброю без чохлів та дозволів на носіння та зберігання;
  • проїжджати в одязі та провозити багаж, що забруднюють одяг пасажирів, обшивку салону та сидіння;
  • курити в салоні транспортного засобу.

У разі виникнення претензій у пасажира стосовно якості транспортних послуг та відмови суб’єкта господарювання задовольнити висунуті ним вимоги відповідно до чинного законодавства про захист прав споживачів, він має право звернутися із заявою до територіального органу Держпродспоживслужби, до Державної служби України з безпеки на транспорті або до Національної поліції України. Також споживачі можуть захистити свої права в судовому порядку у відповідності до ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів».

ДІЇ ПІД ЧАС ТРАВМАТИЗМУ ПАСАЖИРА НА МІСЬКОМУ АВТОБУСІ

У разі травмування пасажира в міському автобусі, першочергово необхідно викликати швидку допомогу та надати першу допомогу. Потім слід повідомити водія та інших пасажирів про подію, зафіксувати обставини та, якщо можливо, зібрати свідчення очевидців.

Детальні дії:

  1. Виклик швидкої допомоги – негайно зателефонувати 103 та повідомте про травмування, місцезнаходження та характер травми.
  2. Надання першої допомоги – якщо ви маєте навички надання першої медичної допомоги, надайте необхідну допомогу постраждалому до прибуття медиків. Якщо ні, то не намагайтесь переміщувати постраждалого, якщо немає загрози  для його життя, а просто підтримуйте його в стабільному положенні.
  3. Повідомлення водія – негайно повідомте водія про подію. Він повинен вжити заходів для зупинки  автобуса та надання  допомоги.
  4. Фіксація обставин – зафіксуйте місце події, час, обставини травмування та  будь-які деталі, які можуть бути корисними для подальшого розслідування.
  5. Збір свідчень – по можливості, попросіть свідків події надати свої контактні дані. Їх свідчення можуть бути корисними при розслідуванні.
  6. Звернення до правоохоронних органів – у разі серйозних травм або за потреби, слід звернутися до правоохоронних органів для подальшого розслідування.
  7. Повідомлення перевізника – повідомте про інцидент перевізника, який здійснює перевезення, щоб вони могли вжити  необхідні заходи.
  8. Збереження доказів – зберігайте будь-які докази, які можуть бути корисними, наприклад, фотографії місця події, квиток на проїзд.
  9. Звернення до юриста – у разі необхідності зверніться  до юриста для отримання правової консультації та допомоги у вирішенні питання про відшкодування збитків.